Tuesday, December 23, 2008

Uyku-10 Sling de nedir?


Yukarıda resimde benim boynumda gördüğünüz bez parçası bir sling oluyor. Buna Türkçe ne denebilir acaba? Anadolu'da benzer yöntemle kadınlar yıllardır bebeklerini sırtlarında taşırlar. Yöresel isimler olduğuna eminim. Ama ben bilmiyorum. Bunu Afrika'da da kullanıyorlar. Web sitelerinde anlatılan: Sling içine konulan bebeğin omurgası sağlıklı biçimde gelişir. Daha kolay ve dengeli yürür. Bunu niye anlatıyorum? Çünkü görünüş olarak sling içine konulan bebek sanki eciş bücüş bir hal oluyor gibi geliyor. Hele ilk doğduğunda kafası da gömülüyor, nefes alamaz gibi geliyor. Ben aldığımda aldığım yere telefon edip sordum: Ben hata mı ediyorum, Alp çok gömüldü diye sordum. Sonra sorun olmadığını anladım.
Sling şu açıdan önemli: Dünyaya ilk adaptasyon zamanı olan ilk 3 ay, kimilerine göre son 3 ay, bebeği anne karnında sanmasını sağlıyor. Sımsıkı sarılmış, sıcak, anne kokulu ve hafif sallantılı bir ortam. En huysuz anında alıp sling'e koyduk mu, Alp küt diye uyuyordu. Böylece habire sallamak gerekmiyordu. Ama sırt kaslarınızın sağlam olması şart. Uzun tutarsanız sırt ağrısı yapıyor. Hamileler hem Jale'den sling tedarik edebilirler hem de sırt çalışmaları hakkında fikir edinebilirler. http://www.hamilelerkulubu.com/
Hatta Jale'ye direkt olarak mail atıp elindeki çeşitleri öğrenebilirsiniz: jaledural@gmail.com. Jale'ninkiler piyasada olan benzerlerinden cok cok daha ucuz, cok tavsiye ederim.

Evet, sling diyorduk. Sling'in birçok çeşidi var. Amazon'da sling deyip arayın, şaşırırsınız. Ne kadar çok çeşit var. 5 metre dümdüz kumaştan olan var. Sarmalıyorsunuz. Benimki var: Maya Wrap deniyor. Takması çok kolay. Hazır paket gibi olanlar var. Kullanmadım ama onlar da pratik gözüküyor. Önemli olan nefes alan bir kumaş olması. Fotograf sizi aldatmasın, çocuklar 3 yaş olana kadar kullanılıyor. Çok iri olmadıkça.. Tabii böyle oturtmuyorsunuz, o zaman değişiyor oturtmanız. Çok marifetli olanlar, puset kullanmadan sadece sling kullanıyorlar ama ben o kadar taşıyamıyorum, yoruluyorum. Fakat satın aldığım kişi, hiç puset kullanmadığını söyledi. Çocuğu 1.5 yaşındaydı, her yere sling ile gidiyordu.

Diyelim ki, akşam oldu, bebeğiniz ağlama krizine girdi. Ne yapacaksınız? Hemen sling'e atıp yaz ise sokağa çıkacaksınız, kış ise evin koridorlarında tur atacaksınız. Bebek hemen uykuya dalıyor. Biraz derinleşene kadar taşımaya devam edin. Sonra yavaşça bırakın. Bu sizi biraz daha götürür.

Bir iddia var ki, Afrika'da kolik denen birşey yokmuş. Çünkü bebekler devamlı sling benzeri sistemle taşınıyorlarmış. Doğru mu bilmiyorum ama kolik çocukları olanlar için denemeye değer diyorum..

No comments: